Szkoła Podstawowa nr 34
im. Mikołaja Kopernika w Katowicach

„LAS OTRAS ORILLAS – THE OTHER SHORES - RÓŻNE BRZEGI”


Kurs doskonalenia zawodowego
„Las otras orillas – The other shores - Różne brzegi”
( LLP) Program „Uczenie się przez całe życie”- - Comenius - Mobilność Szkolnej Kadry Edukacyjnej ( IST)
Hiszpania, 23 listopada – 1 grudnia 2012 roku

Ewa Kowalska - nauczycielka Szkoły Podstawowej nr 34 im. Mikołaja Kopernika w Katowicach otrzymała grant ze środków Komisji Europejskiej ( KE) w ramach Programu „Uczenie się przez całe życie” na udział w kursie tematycznym zorganizowanym przez holenderską placówkę Educatief Centrum Noord en Oost (ECNO) w Groningen.
Głównym założeniem kursu było ukazanie wzajemnych wpływów kultur rozkwitłych na obu brzegach cieśniny Gibraltar oraz na amerykańskich wybrzeżach, podbitych w okresie wielkich odkryć geograficznych.
Szesnastu nauczycieli z Finlandii, Grecji, Łotwy, Litwy, Polski, Hiszpanii, Francji, Belgii i Rumunii poznawało dziedzictwo kulturowe Andaluzji ukształtowane przede wszystkim przez Hiszpanów, a także inne ludy, które w przeszłości podbijały Półwysep Iberyjski. Tak więc kursanci uczestniczyli w cyklu wycieczek do muzeów archeologicznych, muzeów sztuki czy Muzeum Inkwizycji, do Generalnego Archiwum Indyjskiego, a także mauretańskich zamków – „alcazar” i licznych kościołów, wybudowanych pierwotnie jako meczety. Przemierzając zaułki, place i mosty Sewilli, Carmony i Cordoby, odkrywali ślady barwnej historii Andaluzji.
Na drugim brzegu Cieśniny Gibraltarskiej – na hiszpańskim terytorium w mieście Ceuta obserwowali przejawy kultury północnoafrykańskiej wymieszanej z europejskim wpływami. W programie kursu znalazło się też miejsce na spotkanie z przedstawicielem organizacji „Sevilla Acoge”, który sam będąc imigrantem z Senegalu, przedstawił problemy nielegalnej emigracji mieszkańców dawnych kolonii hiszpańskich do Europy, a głównie do Hiszpanii.
Uczestnicy kursu dyskutowali z przewodnikami, nauczycielami i przedstawicielami organizacji społecznych, zbierając materiał do artykułów opracowywanych później w grupach z użyciem narzędzi ICT i publikowanych na platformie e-learningowej „Chain.to” . Poznawanie wpływów międzykulturowych odbywało się wieloaspektowo i za pomocą różnych metod pracy. Niektóre wydarzenia z burzliwych dziejów Hiszpanii i północnego Maroka były inscenizowane w naturalnych plenerach, np. ruinach rzymskich, przez wyznaczone grupy kursantów, co było sporym wyzwanie aktorskim, ale i okazją do zabawy. Inną ciekawą formą pracy były spotkania: z religijną poezją arabską i współczesną poezją hiszpańską - uczestnicy kursu podjęli próbę tłumaczenia jednego z wierszy na swoje języki ojczyste, co później zostało zaprezentowane podczas spotkania z jego autorem (http://www.chain.to/?m3=30786) . Poza tym każdy uczestnik szkolenia zobowiązany był opracować prezentację swego regionu w kontekście tematyki kursu (http://www.chain.to/?m3=30473). W trakcie zajęć podleganie wpływom innych kultur rozpatrywane było na przykładzie Hiszpanii, ale kursanci odnosili się również do przykładów ojczystego kraju i miejsca, w którym mieszkają. Tak więc zagraniczni nauczyciele mieli okazję do rozmowy o historii własnego regionu i poznania kultury przedstawicieli innych części Europy. Ich współpraca już ma swoją kontynuację po kursie na platformie: www.chain.to, która jest również bogatym zasobem materiałów dotyczących dziedzictwa kulturowego, wypracowanych przez uczestników wcześniejszych kursów organizowanych przez ECNO.
Udział w tym kursie był niezwykle ciekawym i owocnym doświadczeniem!

(Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi wydawca. KE nie odpowiada za wykorzystanie tych informacji w jakikolwiek sposób.)





<-- powrót